
 

 

 

 

The Role of Sanctions in Raising Public Awareness of Human 

Rights Catastrophes: A New Approach to the Sanctions Question 

By Nathan M. Kohlenberg 

 

Abstract: 

 A half-century of political science research into economic sanctions as a foreign policy 

tool has largely concluded that sanctions are ineffective at changing the undesirable behavior of 

foreign states. In this paper, I argue that sanctions serve an important foreign policy goal, 

namely the promotion of human rights through increased awareness of abuses worldwide, and 

are therefore a worthwhile pursuit for supporters of human rights. 

 

 

 

 

 

 

 



 1 

Introduction 

 Over the past half-century, economic sanctions have gained in popularity as a tool of 

foreign policy. Their use has increased many times over since the end of the Cold War. Most 

political scientists are deeply skeptical, however, of their ability to accomplish their overt goals: 

the alteration or elimination of the undesirable policies or regimes in foreign countries. Most 

studies have found few cases in which clear gains have been achieved through sanctions, and 

with so little variance in the dependent variable, the study of sanctions has largely foundered. In 

this paper, I argue for a communicative theory of sanctions in which sanctions are effective at 

raising the profile of human rights abuses within the sender state, thereby serving the interests of 

human rights campaigners. 

This radical departure from traditional sanctions analysis requires us to examine the 

attention paid to foreign human rights crises in the states that most often use sanctions as a 

human rights enforcement mechanism, namely the OECD countries of Western Europe and 

North America. I argue that sanctions can, given the right circumstances, be highly effective at 

informing the public about these issues by sending cues to the media that these issues are a 

priority for the national government, and therefore worthy of media attention. However, my 

research determines that there are important and predictable limitations to sanctions effectiveness 

in this capacity. Sanctions will, ironically, be less effective when major constituencies within the 

sender state demand them since in such cases the communicative goal has already been 

accomplished. They also will be less effective late in a conflict situation, when the sender-state 

population may have ceased to see the relevance of their own country’s involvement. 

 

Sanctions’ Effectiveness by Any Other Name… 



 2 

 As there is no shortage of academic study on the effectiveness of economic sanctions at 

affecting state behavior, I will only address a few of the studies that are relevant to my thesis that 

sanctions may have an important role in the sender state, even when they are ineffective at 

causing change within the target state. One of the first to tackle the question of economic 

sanctions in a comprehensive way was Peter Wallensteen (1968). In “Characteristics of 

Economic Sanctions,” Wallensteen attempted to create a language and typology for the analysis 

of economic sanctions, much of which is still present in the modern academic literature, 

including terms like “sender state” and “target state.”1 His pessimistic conclusion that sanctions 

are ineffective at fomenting policy or regime change in the target state remains the standard 

thesis that contemporary scholarship attempts to affirm, reject, or qualify. My argument supports 

his conclusion in the literal sense that I agree that sanctions are ineffective at changing target 

state policy, but I reject his assumption that this disqualifies sanctions from having significant 

value. 

 Most studies have, unfortunately, focused solely on the effects of sanctions on the target 

state. One study by Adrian U-Jin Ang and Dursun Peksen still addresses the question of what 

conditions are conducive to target state altering economic sanctions, but instead of focusing 

solely on target state misperceptions, as many previous studies have, they examine perceptions 

of issue salience in both sender and target states. Issues salience, which is difficult to quantify 

empirically, represents the importance that each side ascribes to the issue or question at hand. 

They attempt to validate one fairly intuitive hypothesis: that the greater the difference in 

perceived issue salience (sender’s perceived salience minus target’s perceived salience), the 

more likely sanctions are to succeed. This makes logical sense: each side will be willing to incur 

higher costs when the issue is of great importance. Thus in situations when the issue is of great 



 3 

importance to the sender, but not to the receiver, the receiver will relent first, and sanctions will 

have been “successful” (in the traditional sense). When the situation is of greater importance to 

the receiver, the opposite will occur. Ang and Peksen offer the example of American sanctions 

against China after the Tiananmen Square Massacre in which the United States banned arms 

sales to China in protest of their disregard for human rights. But China did not view the conflict 

in terms of human rights but rather as an internal threat to the ruling regime’s survival. Because 

political survival trumps human rights, the United States abandoned its position almost 

immediately and efforts by some members of Congress to remove China’s “most-favored-

nation” (MFN) status were crushed by the Bush administration.2 

 This logic is critical to the question that I am trying to address. Since all of the sender 

states I examined in this study are democracies, it is intuitive that sender state issue salience 

would be related to public opinion and awareness concerning the target state and its human rights 

situation. I break down issue salience, however, into salience among political leaders and elites, 

and salience within the general population. Table 1 is a matrix of predicted outcomes given 

different arrangements of issue salience among different actors. 

 A few scholars have examined, both quantitatively and qualitatively, news coverage of 

human rights in Western media outlets, most notably Jay Ovsiovitch in his aptly named article 

“News Coverage of Human Rights.” His 2005 study of news coverage in the United States of 

human rights abuses from 1978-1987 found that three major news outlets each representing a 

different medium (the New York Times, Time magazine, and the CBS Evening News) had largely 

homogenous coverage of human rights issues.3 This is encouraging for my study for two reasons. 

It suggests that my assumption, which I do not test in this study, that increased coverage of 

human rights issues serves the interests of those who suffer human rights abuses is an 



 4 

assumption accepted as valid by mainstream political scientists. Secondly, it is promising for my 

methodology, because if news coverage of these issues is fairly homogeneous, then selection 

bias in my news sources should be a negligible factor. Ovsiovitch also found that coverage of 

human rights issues was, in the 1970s and 80s, biased towards Eastern Europe and Latin 

America.4 Given this Cold War timeframe, this is hardly surprising, but it does demonstrate that 

the media does not treat all human rights abuses equally. This study further validates this 

conclusion. 

 A concept closely related to the questions both of issue salience and media coverage is 

“resonance.” There is considerable evidence to suggest that a prime determinant of whether news 

outlets cover a story is whether the narrative behind the story has an intangible resonance with 

the news consumers. Margaret Keck addresses this concept in her 1995 article “Social Equity 

and Environmental Politics in Brazil,” in which she ascribes the change in the international 

perception of the rural poor from the causes of environmental degradation to the vanguards of 

environmental justice to the way the issue was framed in the media. By internationalizing the 

plight of local Brazilian rubber tappers, activists established a narrative that consumers of media, 

and therefore the media itself, found compelling.5 In this paper, I argue that this logic can be 

applied to sanctions, too, in that when sanctions fit in with a compelling narrative about justice 

and human dignity, they are effective at rousing public sentiment. 

 

The Argument and the Method of Study 

 While previous scholars have defined the success or failure of economic sanctions as 

whether the target policy or regime was changed, I argue in this paper that sanctions designed to 

curb human rights abuses can be awarded a certain measure of success if they raise the profile of 



 5 

those abuses within the sender state. This secondary goal can only be achieved, however, in 

certain circumstances, namely when their application precedes public awareness of an issue that 

commands a relatively high degree of government and elite attention. In cases in which the 

public demands sanctions, the communicative function of sanctions cannot be achieved, because 

public awareness has already reached its practical peak, and further action will see diminishing 

returns in terms of media attention. 

 Because the nature of media attention given to perceived economic and security threats 

differs so greatly from that given to “sympathetic causes” such as human rights and state terror, I 

have chosen not to include states sanctioned for their perceived military aggression, or for their 

undesirable economic policies, instead focusing on states sanctioned for their persecution of their 

own people. It would not be reasonable to compare, for instance, the media coverage of the 

sanctions regime imposed upon Iraq following the Gulf War to that of the sanctions imposed 

upon Sudan for its crimes in Darfur since they represent entirely different phenomena. 

I demonstrate that sanctions are effective at raising the profile of international crises, so 

my independent variable of interest is the presence or absence of sanctions. To quantify my 

dependent variable, namely the media attention that foreign human rights abuses receive, I use 

the frequency with which stories about the relevant human rights crises appear in a variety of 

media outlets in the countries by which the sanctions are applied. I chose my media sources 

based on several criteria, including readership and perceived political bias. Lexis-Nexis is the 

primary source of data for my dependent variable. Though gathering this data was a time-

consuming process, by examining a broad spread of news sources, I believe that I have 

accurately evaluated my dependent variable, since my indicator (the frequency of news stories 

concerning a given human rights situation) is so strongly representative of my variable (the 



 6 

extent of media coverage of the same human rights situation). In order to more clearly establish 

the causal link between my independent and dependent variable, I have taken temporally broad 

samples of media coverage, and controlled my findings with data from other states during the 

same periods, to determine whether public interest is responding to policy changes, or the 

opposite, is taking place. 

 To quantify the change in media coverage before and after sanction events, I gathered 

data on the number of stories about the relevant target state’s human rights abuses found in the 

print media of the sender state in each of the 12 months preceding, and each of the 12 months 

following, the sanction action. By using a t-test to compare the differences in mean number of 

news stories per month in the year leading up to sanctions to that of the year following sanctions, 

I was able to determine the change of coverage in a given sender state after sanctions took place. 

I chose to compare 12-month intervals because it was a long enough period to generate statistical 

significance but short enough that I could find control cases in which the control country did not 

engage in any sanctions activity with the target state during the 25-month study period. 

 Correlative analysis would not give any evidence of causation without controlling each 

media market with a foreign media market that would, presumably, not experience the media 

coverage change resulting from the first country’s application of sanctions. In each case, I 

compared the change in media attention in the sender state to the change in media attention in 

another English-speaking country that had taken no economic or diplomatic action against the 

target state during that 25-month period (the 12 months before and after, plus the actual month 

during which sanctions were applied). I then used that data as a baseline upon which to base my 

actual sender state data. By doing this, I made sure extrinsic factors such as actual changes in the 

situation in the target state, were controlled for and were not creating unexpected changes in 



 7 

media coverage in the sender state that were unrelated to the application of sanctions. In some 

cases, it was difficult to find another English language media market that did not come from a 

country that engaged in sanctions activity during the 25-month period. The balance between a 

long enough study period to generate significant results, and a short enough period that I could 

find valid control cases, seemed to find equilibrium around 25 months. 

 For each case, I used the same search terms for news stories for every month in both 

periods and in both the sender and control state’s media. In some cases I changed the search 

terms for a given country. In Burma in 2008, for instance, Cyclone Nargis created a massive 

news spike that required me to exclude stories about the storm’s devastation. My search terms 

for that period, therefore, were different than those for the 1992 period, but were consistent 

across all the months and both countries within each period. 

 Case selection was a critical part of the designing of this project. There were few cases 

from which to choose and I needed to make sure that I was selecting cases that represented the 

phenomenon that I was examining in a wide spread of contexts. Each case yielded interesting 

and unique results. The first country that I chose to study was Burma. The case of American 

sanctions in Burma is an instructive one because, as one American diplomat at the embassy in 

Yangon said in 1989, “Since there are no U.S. bases and very little strategic interest, Burma is 

one place where the United States has the luxury of living up to its principles.”6 The United 

States, the European Union, and many other Western countries have imposed sanctions on 

Burma since the military government crushed a democratic uprising in 1988.7 Nevertheless, 

Burma’s human rights situation has not improved yet has remained largely outside the awareness 

of the American public. This makes it an interesting, and potentially challenging case to examine 

in this context. 



 8 

 Belarus is the only European case in my study. With fewer than 10 million people, it also 

represents by far the smallest of the five countries I examined. I wanted to include a European 

example in my study for it has often been claimed that we in the Western world are more tolerant 

of human rights abuses when the victims are non-white. Also, Belarus, like Burma, represents an 

abject failure of sanctions in the traditional sense because the unreformed oppressive regime 

remains in power. 

 Sudan is another state that has become economically isolated as a result both of its 

abysmal human rights record and its role as a state sponsor of terror. In response to sanctions, 

Sudan has cultivated strong ties with states outside of the traditional human rights enforcement 

regime. Like China it has successfully replaced most of the markets now closed to it with others.8 

This in turn, may have contributed to the International Criminal Court’s decision to issue an 

arrest warrant for the country’s leader, President Omar al-Bashir, on charges of crimes against 

humanity.9 The case of Sudan is interesting because the direction of causality between the 

application of sanctions and the public outrage that developed regarding the genocide is, at first 

glance, unclear. 

 South Africa represents an interesting and challenging case to study because sanctions are 

often considered to have been successful in hastening the demise of the white minority 

government and the apartheid system. It is also a case of high resonance, especially in the United 

States, because the racial component of the human rights abuses was so reminiscent of the 

struggle for civil rights in this country. 

 The last case that I investigated is that of the civil war in Angola. The Angolan Civil War 

raged nearly uninterrupted from 1975 until 2002 and cost hundreds of thousands of lives. It 

represents a salient case in the history of human rights based economic sanctions because 



 9 

sanctions were imposed by the UN and the United States on the National Union for the Total 

Independence of Angola (UNITA) in 1993, despite the fact that the United States had backed the 

anti-communist militants for almost more than a decade.10 But with the Cold War mindset 

melting in Washington D.C., human rights became increasingly important to our foreign policy 

objectives, leading President Bill Clinton to approve a ban on sales of weapons and fuel to the 

militants in September 1993. This radical reversal of policy came despite representatives of 

UNITA spending considerable sums on public image campaigns in the United States.11 Besides 

being an illuminating study of how government policy affects public opinion, this case also 

highlights the important role of public and media opinion in foreign relations. 

 These five cases formed the backbone of my study. Each case brings something testable 

to the table. In the case of Burma, it is the relative absence of an outcry despite heavy U.S. 

sanctions for over 20 years. In the case of Belarus, it is its quiet suffering in such proximity to 

the Western European heart of the international human rights regime. In the case of Sudan, it is 

the strong public reaction, and major UN and ICC involvement. In the case of South Africa, it is 

the powerful resonance in countries with a history of racial struggle like the United States, and 

relative lack of resonance in other countries, such as the United Kingdom and Australia. In the 

case of Angola, the efforts by UNITA to deliberately influence public and elite opinion in the 

United States through public relations and lobbying, and their ultimate failure, create a 

particularly fascinating situation. 

 

Sanctions Preceding Awareness: The Cases of Burma and Belarus 

 Burma has been under military rule since 1962, when General Ne Win deposed the 

democratically elected government and installed himself as dictator. Despite pursuing a path of 



 10 

economic development known as “the Burmese Way to Socialism” (which was once famously 

described as an amalgam of Buddhist and Marxist illogic) Burma was a member of the Non-

Aligned Movement and thus largely escaped the attention of the Western world during the Cold 

War. A democratic uprising that began in early August 1988 received international attention 

when it was violently suppressed by the ruling junta.12 This repression, as well as the 

imprisonment of the country’s new democratically elected leader, Aung San Suu Kyi, led to 

condemnation by many members of the international community and set the country on a course 

of international isolation that continues to this day. 

 One of the first countries to impose serious measures against the junta following the 1988 

uprising was the United States. On June 16, 1993, President Bill Clinton imposed an arms 

embargo on the Burmese regime. At the time, only Australia and New Zealand had taken 

measures to punish the junta, both countries banning the export of military technology and 

refusing visas to leaders of the regimes and their families.13 

 Since the United States was one of the first countries to apply sanctions to Burma, it 

offers a unique opportunity to test the communicative theory of sanctions. In order to do this, I 

compared American media coverage of human rights abuses in Burma in the 12-month period 

preceding the application of sanctions to coverage in the 12-month period following. Media 

coverage was quantified by the number of stories mentioning human rights abuses in Burma 

appearing each month in six major American Newspapers: The New York Times, The 

Washington Post, The Los Angeles Times, The Baltimore Sun, The Dallas Morning News, and 

The Pittsburgh Post-Gazette. I excluded from my analysis the month in which the sanctions were 

actually imposed, so as to exclude stories about that event itself. The results (Table 2) are quite 

striking. The number of stories jumped 94 percent from an average of 3.92 stories per month 



 11 

during the 12-month period before the application of sanctions to an average of 7.58 stories per 

month during the 12-month period after sanctions were imposed. 

 These results, while encouraging, cannot be meaningfully interpreted in isolation, since 

events in Burma, or elsewhere in the world, could have caused a spike in coverage of the human 

rights situation there. Therefore, I analyzed British news sources over the same period (Table 3). 

My basket of British print media consisted of The Daily Mail, The Daily Telegraph, The 

Guardian, and The Independent. What I found was that coverage of human rights abuses in 

Burma in these four papers jumped only 28 percent, from an average of 2.42 stories per month in 

the first 12-month period to 3.08 in the second. This suggests that while roughly 28 of the 94 

percentage points in the American jump are likely attributable to international or Burmese 

events, the other 66 percentage points are attributable to uniquely American phenomena. The 

most likely of these is the presence of American sanctions on the Burmese regime. 

 These findings are significant because the stories in the American media were, by and 

large, not about the sanctions. Many of the stories were not even about Burma, specifically, but 

rather mentioned the human rights situation there in the context of other issues. This suggests 

that simply by imposing the sanctions, the United States government sent a cue to the American 

media that Burma was a priority for the American government, and was an issue that their 

readers were likely to care about. 

 In order to further test this theory I examined British media coverage during the months 

before and after the 1996 Common Position adopted by the EU, which condemned Burma’s 

human rights record, imposed an arms embargo on their state, a travel ban on their leaders, and a 

freeze on their European assets.14 To do this I used the same basket of four major British 

newspapers and again analyzed the 12-month periods preceding and following the adoption of 



 12 

the Common Position, breaking them into one-month increments (Table 4). I found that coverage 

leapt 43 percent between the two periods, from an average of 5.83 stories per month in the year 

leading up to the application of sanctions, to 8.33 stories per month in the year. This considerable 

increase comes despite the fact that in the months before October 1996, when the Common 

Position was adopted, the prospect of EU sanctions on Burma received significant media 

attention in Britain. This obviously lessens the degree of apparent increase in media coverage 

since those stories were applied to the time period before sanctions, as if they were part of British 

media’s normal coverage of Burma. In truth, they belong among the stories resulting from the 

sanctions, since they were a product of the looming possibility of sanctions. This is a testament 

to the magnitude of the increase. 

 Still, this increase would not tell us anything without a control case. Since the United 

States already had applied sanctions in the relatively recent past, I used Canadian media as my 

control case for the British media as Canada would not apply sanctions to Burma until 2007. My 

basket of Canadian print journalism consisted of The Globe and Mail, The Toronto Star, The 

Gazette, The Vancouver Sun, and The Ottawa Citizen. Once again, I chose these publications for 

their large circulations, broad readerships, and the diversity of their perceived ideological biases. 

These newspapers published an average of 13.83 stories about human rights in Burma per month 

for each of the 12 months leading up to the EU’s Common Position, and published an average of 

16.50 stories per month during the next 12 months (Table 5). This 19% increase is muted when 

compared with the 43% increase in British media coverage, suggesting, once again, that a 

significant increase in awareness did take place after the imposition of sanctions. 

 The implications of this finding are notable because the process by which the EU 

established the Common Policy was different than that by which the United States established its 



 13 

arms embargo. While the United States government passed the American embargo on Burma, 

the Common Position was established by the European Union, not the government of the United 

Kingdom. It is possible that the difference in the apparent effects on media attention is partly 

because British citizens and journalists take less “ownership” of the actions of the EU than their 

American equivalents do of American government policy or than British citizens would of UK 

government policy. This is, of course, purely speculative and would require corroborating 

evidence to state confidently. 

 The last case of sanctions on Burma that I investigated proved the most difficult to test, 

and ultimately yielded the least compelling results. Nevertheless, they do corroborate the theory I 

have established thus far, and illustrate the phenomenon further. Canada applied sanctions on 

Burma in 2007. These were some of the most sweeping sanctions that any Western state has 

instituted against the junta and include a full export ban on all non-humanitarian goods and 

services, including financial services.15 

I first examined the 12-month periods before and after these sanctions were instituted, but 

found two events that compromised my data. The first was the civil unrest during the autumn of 

2007, the violent suppression of which was one of the precipitating factors that caused the 

Canadian government to impose sanctions.16 The media spike associated with the “monks’ 

protest,” as it came to be known, was so great as to obliterate any other trends that might have 

been present. I was forced, therefore, to exclude the months from August 2007 to December 

2007 from my data, leaving me only eight months of data from before the sanctions were 

imposed. The second event that skewed my data was Cyclone Nargis, which came ashore in 

Burma on April 27, 2008. Nargis remains the most deadly named storm in the history of the 

North Indian Ocean basin, and is estimated to have caused at least 138,000 deaths, mostly in 



 14 

Burma.17 Coverage of the cyclone saturated the Western media outlets. Rather than drop these 

months, too, from my study, I chose to exclude stories with “Nargis” or “cyclone” in them. This 

returned the numbers to their expected levels, but it likely cost me interesting data, because I 

believe that the Canadian sanctions on Burma probably amplified media attention of the disaster. 

With the data thus normalized, I found, once again, a 43 percent jump in media coverage 

from the year before the sanctions (minus the four months immediately prior to their 

establishment, during the monk’s protest) to the year after (Table 6). This jump, from 9.63 

stories per month before the sanctions to 13.75 stories per month after, was, coincidentally, 

identical in magnitude to the one in the UK after the adoption of the Common Position. 

However, this time I had to dig deeper to find a control case. The United States, the European 

Union, and Australia had all either renewed or strengthened their sanctions on Burma during 

either the 12 months before or 12 months after Canada’s sanctions. This had the potential to 

compromise their usefulness as a control. 

One of the only countries with an English language media that had not engaged in 

sanctions activity during this period was South Africa. Using Business Day, The Mail and 

Guardian, and The Sowetan as my basket of South African newspapers, I examined media 

coverage of Burma during the eight-month and 12-month periods of Canadian coverage I had 

compared (Table 7). I discovered that South African media coverage of Burma actually fell 58% 

between those periods, from an average of 3 stories per month in the 8-month period to an 

average of only 1.25 stories per month in the 12-month period. This makes the 43 percent 

increase in Canadian media coverage appear even more dramatic. The South African data must 

be taken with a grain of salt, however. The limited media coverage (only 39 stories in the 

combined 20 months) came disproportionately from a single publication, Business Day. Data 



 15 

largely from a single source is probably not representative of the entire body of South African 

media, let alone of the English-speaking world’s media coverage. This leaves the Canadian 

example an interesting, but fundamentally weak piece of corroborating evidence. 

What we are left with is highly suggestive evidence that, even when exigent 

circumstances are controlled for through analysis of other media markets, sanctions have 

effectively raised the profile of human rights abuses in Burma in the sender states, even as they 

have failed to alter the policies or change the regime that they were designed to defeat. It seems 

reasonable to speculate that the mechanism by which this takes place is the agenda-setting power 

of national governments. By sanctioning a state, Western governments declare the situation in 

that state to be a national priority and worthy of media attention. In a world in which column 

inches are a finite commodity this is unquestionably a positive outcome for human rights 

activists and the victims of human rights abuses. 

The case of Belarus in 2006 provides further corroboration of the theory. One of the last 

outposts of tyranny in Europe, Belarus was missed by the “color revolutions” that swept most of 

the Eastern Bloc autocrats from power. Alexander Lukashenko has ruled the country with an iron 

fist since 1994 and opposition members, and even candidates, have faced all manner of violence 

at the hands of the state, including imprisonment, torture, and murder. Though Lukashenko’s 

administration was a pariah in the international community for many years, disgust with his 

administration came to a head in the EU and US in 2006, when sham elections kept him in power 

for a third term. 

In March 2006, the European Union and the United States dramatically broadened their 

travel restrictions on Lukashenko’s administration to include many members of his government. 

This was in response to the brutal crackdown on peaceful protesters who objected to the results 



 16 

of the rigged elections. During the 12 months leading up to these sanctions, stories mentioning 

Belarus’ human rights situation appeared an average of 3.16 times per month in my basket of 

American newspapers. During the 12 months following the sanctions, the same basket of 

newspapers average 4.75 news stories per month. This represents a statistically significant 

increase of 50 percent (Table 8). 

In order to control for exigent circumstances, I compared these numbers to those of a 

basket of Australian newspapers. Australia, which has historically taken a more hands-off 

approached to the enforcement of a human rights regime relative to North America and Western 

Europe, did not change its diplomatic stance towards Belarus. The change in its media coverage 

from 1.58 to 1.67 stories per month during the same interval was a negligible 5 percent increase 

(Table 9). This suggests that approximately 45 of the 50 percentage point increase seen in the 

American media can be attributed to the strengthened sanctions program the United States 

applied in March 2006. 

This makes intuitive sense. As we can see from the relatively low level of coverage both 

before and after the application of new sanctions, Belarus has not, historically, been a focus of 

attention by the American public or print media. After all, despite being in Europe, it is a small 

country with relatively little strategic, military, or economic significance. As with Burma, it took 

little political action to raise awareness a significant amount. This suggests that sanctions were 

successful in their communicative capacity since they raised public awareness of an abusive state 

in which the values of democracy and freedom were being trampled. 

 

Media Saturation: The Cases of Sudan and South Africa 



 17 

The human rights disaster that has taken place in the western region of Sudan known as 

Darfur has established itself in the American consciousness as the human rights challenge of the 

decade. It has been the subject of countless rallies, concerts, and fundraisers, and its president 

remains the only sitting head of state to be indicted by the International Criminal Court.18 

However, there is considerable evidence that the causal relationship between public awareness 

and government policy runs in the opposite direction than in the case of Burma. 

In April 2006, President Bush strengthened the sanctions that President Clinton had 

levied against Sudan in 1997.19 While President Clinton’s initial sanctions program had been to 

punish a known state sponsor of terror, President Bush’s were a response to the humanitarian 

crisis that had captivated and horrified Americans. Many Americans had gathered in New York 

City earlier in the month to protest the situation in Darfur, and to demand that the United States 

do something about it.20 

Over the 12 months prior, the six major American newspapers identified in the previous 

section published an impressive 41.75 stories about genocide in Darfur per month (Table 10). In 

the following 12 months, that would grow 34 percent to 55.75 stories per month, i.e. nearly two 

per day, sustained for a year. Taken in isolation, these numbers would suggest that President 

Bush’s sanctions package did have a significant impact on the American media’s coverage of the 

unfolding disaster. But the data from other states that did not apply new sanctions during this 

period tells a different story. 

In the Canadian media, for instance, stories about Darfur leapt 60 percent, from 31 per 

month in the preceding 12 months to 59.75 per month for the following 12 months (Table 11). 

This impressive surge has no cause in Canada. The Canadian government made no policy change 

towards Sudan during this time. And this is verified by the data from England: a 61% increase 



 18 

over the same time, from 16.17 stories per month during the first period to 26.08 per month 

during the second (Table 12). The Canadian and British data track each other closely, and both 

greatly exceed the growth in the American media’s already mighty numbers. 

Even a casual glance at the headlines from this period, especially from the autumn of 

2006, reveals the true story. By late 2006, the situation in Darfur was deteriorating rapidly and 

this is reflected in the sharp increase in coverage in the British and Canadian media. In the 

United States, however, where Darfur had been a hotly discussed topic for over a year, the media 

had neared a saturation point. After publishing 41.75 stories a month for over a year, the 

American newspapers could only increase their coverage 34 percent when things began to 

deteriorate. They just did not have the column inches for a 60 or 61 percent increase over their 

2005 and early 2006 numbers. 

This strongly suggests that American action in Darfur was the result, not the cause, of 

American public focus on the disaster. For whatever reason, Darfur drew attention and garnered 

sympathy in a way that previous humanitarian crises seem not to have and in a way that it 

appears not to have in other Western countries. After all, considering that the four British 

newspapers printed roughly two-thirds as many stories about Burma in the year prior to 

American sanctions as the six American newspapers, their rate of only 16.17 stories per month to 

the American papers’ 41.75 seems positively anemic. American public awareness of Darfur, 

relative to other human rights situations, simply far out-paced British and Canadian awareness 

even before the Americans applied sanctions. 

The implications for the American political system are good. Americans became 

passionate about a cause that did not directly affect them, they lobbied their political leaders 

through letters and phone calls, and the government passed the policies that were demanded in an 



 19 

attempt to deal with the situation. The implications for American foreign policy are more mixed, 

however. Having not served the purpose of informing the public or cueing the media to pay 

attention, it is unclear whether the sanctions served any purpose at all. Though the crisis is finally 

winding down, four years later, it is unclear whether American sanctions had anything to do with 

that. Without knowing the counterfactual (i.e. what would have happened if we had never 

applied sanctions), one cannot say whether sanctions sped, slowed, or had no effect at all on the 

decrease in violence, though most of established theory would posit no effect. 

A similar phenomenon occurred in the case of sanctions on South Africa in the late 

1980s. The anti-apartheid movement in North America and Western Europe dates back to the 

early 1960s but failed to pick up significant momentum until the 1980s. By the early part of that 

decade, however, a campaign of divestment by colleges, universities, and socially responsible 

corporations, along with the promotion of an enumerated set of worker’s rights known as the 

“Sullivan Principles,” had raised public awareness of the horrors of apartheid. The anti-apartheid 

movement lobbied the US and UK governments, both of which had followed policies of 

“constructive engagement,” to take a harder line with Pretoria.21 

This makes for an ideal test case for our theory of media saturation for while the 

movement was strong in both countries, the UK’s complicated relationship with its former 

colony prevented the Thatcher government from taking significant action against South Africa. 

In the United States, however, activists successfully persuaded congress to pass a strong 

sanctions package, which was so popular that it survived a veto by President Reagan, making it 

the only veto override on a foreign policy bill in the 20th century.22 

Despite this historic accomplishment, American media coverage of South Africa tumbled 

from an average of 77.8 stories per month during the year leading up to sanctions to an average 



 20 

of 37.7 stories per month during the following year, a 51.5 percent decline (Table 13). If the 

change in circumstances in South Africa was simply so great as to obscure the sanctions’ effects 

on media coverage, we would expect to find a much greater decline in British media coverage, 

since the United Kingdom took no significant action against South Africa during this period. But 

the decline in British media coverage, from 53.5 to 20.8 stories per month, was, at 61.2 percent, 

only marginally greater than the American decline (Table 14). This suggests that the contentious 

and comprehensive American sanctions program at best only slowed the decline of coverage of 

apartheid South Africa by 10 percent or so. This is largely because the debate over sanctions 

generated a large amount of media coverage, while coverage of the implementation and effects 

of the sanctions was almost non-existent. One could argue that if congress had delayed the 

passage of the sanctions package more attention would have been paid to South Africa and the 

anti-apartheid movement’s interests might have been better served. What is clear from the 

differences in the British and American experiences of this issue is that sanctions had a minimal 

effect on public awareness of South Africa because the sanctions had come as a result of an 

already high level of public awareness and high degree of media saturation. The fact that the 

nature of the news coverage of South Africa in the United States suggests a strong emotional 

resonance of the South African struggle indicates that a high degree of resonance may contribute 

to the implementation of sanctions, in this case even involving a veto override, but not contribute 

to their effectiveness in a communicative capacity. 

 

Combat Fatigue: The Case of Angola 

 In September, just months after lifting the American arms embargo on the government of 

Angola, the United States established an arms and fuel embargo on the National Union for the 



 21 

Total Independence of Angola (UNITA) insurgency movement that had fought the new 

government and the communist-backed People's Movement for the Liberation of Angola 

(MPLA) that had established it for almost two decades.23 This whiplash-inducing policy shift 

reflected the changing political reality of the post-Cold War era: the MPLA, once the tyrannical 

puppet-regime of the Soviet Union was now the legitimate government of the Republic of 

Angola, while UNITA, once the scrappy defenders of freedom, was now a terrorist insurgency 

responsible for widespread human rights abuses. With no Soviet Union to contain, the United 

States had an interest in a stable Angolan government, even a left-leaning one. This meant that 

when UNITA leaders hired American lobbyists to defend their interests in Congress, they were 

fighting an uphill battle to persuade the political class in America that their cause was just.24 This 

effort, of course, failed. 

 One might expect that the embargoing of a recent ally would generate considerable press 

attention and keep the spotlight of public interest on the situation in Southwest Africa. But the 

American news media’s coverage of the conflict in Angola during the 12 months after the 

American imposition of sanctions on the UNITA group dropped 42 percent compared with the 

12 months prior to the sanctions, from an average of 33.08 stories per month before the 

sanctions, to 19.08 per month after the sanctions (Table 15). This would appear to contradict the 

theory of communicative sanctions except that media coverage of the Angolan conflict in 

Canadian and British media fell even further, by 52 percent in both cases (Tables 16 and 17, 

respectively). 

 This leads us to wonder a) why the coverage fell so much, and b) why the fall in coverage 

was only somewhat smaller in the United States, despite the new sanctions. Both are products of 

“combat fatigue” on the part of the media and public attention. The Angolan Civil War had raged 



 22 

since 1975 and until the collapse of the Soviet Union had been considered an important proxy 

war within the Cold War. Suddenly, with UNITA definitively the underdog in a contest that no 

longer had serious implications for the Western world, the Western media grew weary of 

covering what was beginning to seem like an endless and irrelevant civil conflict. 

 In this context, the new sanctions were simply not enough to give the declining American 

public interest more than a slightly slower decline. This is unfortunate, because the Angolan 

Civil War would not truly end until 2002, and would become part of the Great African War, 

which would prove the bloodiest conflict since WWII. The Great African War cost nearly 4 

million lives with Angolan involvement, both on the part of the government and the remaining 

UNITA forces, contributing significantly to the bloodshed.25 While it is once again impossible to 

evaluate the counterfactual, it seems irrefutable that greater international awareness of the events 

taking place in this region and greater media attention to the actions of the actors involved would 

have helped promote restraint on all sides and possibly contributed to a movement for 

international intervention to stem the slaughter. 

 

Conclusions 

 It is evident from the data that sanctions do have an effect on media coverage and public 

awareness of human rights abuses under certain circumstances. The case of Burma illustrates that 

when the abusive situation has received little media attention in the past and the public is 

uninformed, the application of economic sanctions can raise attention in the sender state even 

when no change in coverage takes place in other similar states. The case of the British media 

after the application of sanctions by the European Union suggests that this holds true, albeit 

perhaps to a lesser degree, for multinational institutions like the EU, not just for sanctions by 



 23 

national governments. The case of Belarus reinforces some of the lessons of Burma and 

contradicts to some degree the popular belief that we are more apt to reject obvious tyranny in 

our own cultural neighborhood. Belarus’ oppression has gone mostly ignored, despite taking 

place on the doorstep of some of the most ardent advocates of the human rights regime, like 

Germany, France, Sweden, and others. 

 The cases of Sudan and South Africa raise the issue of establishing causality and suggest 

that in a saturated media environment sanctions may do little or nothing to promote awareness. 

The issue of causality is a critical one because sanctions theorists have long suggested that 

sanctions serve to placate domestic constituencies rather than serve an actual greater foreign 

policy good. In fact, they may be right when it comes to sanctions on Sudan, which have likely 

been ineffective and which all of the evidence suggests arose because of public outcry in the 

United States. In South Africa, too, they failed to increase awareness (though they may have 

accomplished more important goals, a question outside the scope of this paper). But this does not 

seem to be the case in Burma, where media coverage was very low prior to the imposition of 

American sanctions rising only in the months following the sanctions program. The concept of 

media saturation is also important, because it suggests that, as other theorists have argued for 

different reasons, sanctions will be imposed in the situations in which they are least effective. 

Ang and Peksen note that sanctions will be most often imposed when they are more important to 

the target state than the sender state, which is the perfect circumstance for them to fail to achieve 

policy changes. Even if we lower the standard of success to improving public awareness of 

human rights issues, if sanctions are only imposed when the public is already informed about the 

issue, and is actively demanding sanctions, this measure of success may prove illusory as well. 



 24 

 The case of Angola and the American embargo on UNITA reinforces our understanding 

of the limitations even of communicative sanctions. While they may “slow the bleeding” of 

public and media attention, if the public is losing interest in an issue, sanctions are unlikely to 

change that in the long run. This is unfortunate because even though few would have predicted 

the chaos and suffering that would blossom out of the conflicts in Southwest Africa, if they had, 

they would have likely needed means other than sanctions to refocus the West’s attention on the 

crisis, where it belonged. 



 25 

Table 1 –Predicted Government Action and Its Effects 

 Situation is an elite priority Situation is not an elite 
priority 

Situation commands 
significant public attention 

before sanctions action 

Sanctions will be applied, but 
they will have little effect in 

terms of raising public 
awareness; examples include 

South Africa in the 1980s and 
Angola in the 1990s 

Sanctions will be applied, but 
they will have little effect in 

terms of raising public 
awareness; examples include 

Sudan in the 2000s 

Situation commands little 
public attention before 

sanctions action 

Sanctions will be applied, and 
they will effectively raise 

public awareness of the issue; 
examples include Burma in 

the 1990s, and Belarus in the 
1990s and 2000s 

Sanctions will not be applied; 
examples include Uzbekistan 

in 2005 

 
 

Table 2 – American Media Coverage of Burma, June ’92 through June ‘94 
Mean # of Stories 
Per Month Before 

June ‘93 

3.917 Mean # of Stories 
Per Month After 

June ‘93 

7.583 

Variance 7.720 Variance 50.447 
Percent Change 93.6% T-Test P-Value 0.0325** 

Sources: The New York Times, The Dallas Morning News, The Washington Post, The Baltimore 
Sun, The Los Angeles Times, The Pittsburgh Post-Gazette 

 
Table 3 – British Media Coverage of Burma, June ’92 through June ‘94 

Mean # of Stories 
Per Month Before 

June ‘93 

2.417 Mean # of Stories 
Per Month After 

June ‘93 

3.083 

Variance 5.538 Variance 7.356 
Percent Change 27.6% T-Test P-Value 0.0970* 

Sources: The Daily Mail, The Daily Telegraph, The Guardian, and The Independent 
 

Table 4 – British Media Coverage of Burma, October ’95 through October ‘97 
Mean # of Stories 
Per Month Before 

October ‘96 

5.833 Mean # of Stories 
Per Month After 

October ‘96 

8.333 

Variance 32.515 Variance 14.242 
Percent Change 42.9% T-Test P-Value 0.0719* 

Sources: The Daily Mail, The Daily Telegraph, The Guardian, and The Independent 
 

Table 5 – Canadian Media Coverage of Burma, October ’95 through October ‘97 
Mean # of Stories 
Per Month Before 

13.833 Mean # of Stories 
Per Month After 

16.500 



 26 

October ‘96 October ‘96 
Variance 92.515 Variance 148.091 

Percent Change 19.3% T-Test P-Value 0.2679 
Sources: The Globe and Mail, The Toronto Star, The Gazette, The Vancouver Sun, and The 

Ottawa Citizen 
 

Table 6 – Canadian Media Coverage of Burma, December ‘06 through December ‘08 
Mean # of Stories 
Per Month Before 

December ‘07 

9.625 Mean # of Stories 
Per Month After 

December ‘07 

13.750 

Variance 15.125 Variance 96.386 
Percent Change 42.9% T-Test P-Value 0.0869* 
Sources: The Globe and Mail, The Toronto Star, The Gazette, The Vancouver Sun, and The 

Ottawa Citizen 
 

Table 7 – South African Media Coverage of Burma, December ‘06 through December ‘08 
Mean # of Stories 
Per Month Before 

December ‘07 

3.000 Mean # of Stories 
Per Month After 

December ‘07 

1.250 

Variance 10.000 Variance 1.477 
Percent Change -58.3% T-Test P-Value 0.0860* 

Sources: Business Day, The Mail and Guardian, and The Sowetan 
 

Table 8 – American Media Coverage of Belarus, March ‘05 through March ‘07 
Mean # of Stories 
Per Month Before 

March ‘06 

3.167 Mean # of Stories 
Per Month After 

March ‘06 

4.750 

Variance 3.788 Variance 12.568 
Percent Change 50.0% T-Test P-Value 0.0963* 

Sources: The New York Times, The Dallas Morning News, The Washington Post, The Baltimore 
Sun, The Los Angeles Times, and The Pittsburgh Post-Gazette 

 
Table 9 – Australian Media Coverage of Belarus, March ‘05 through March ‘07 

Mean # of Stories 
Per Month Before 

March ‘06 

1.583 Mean # of Stories 
Per Month After 

March ‘06 

1.667 

Variance 2.811 Variance 1.697 
Percent Change 5.3% T-Test P-Value 0.4466 
Sources: The Age, The Australian, The Canberra Times, The Herald Sun, The Mercury, The 

Sydney Morning Herald, The Tablelands Advertiser, and The West Australian 
 
 

Table 10 – American Media Coverage of Sudan, April ’05 through April ‘07 
Mean # of Stories 
Per Month Before 

April ‘06 

41.750 Mean # of Stories 
Per Month After 

April ‘06 

55.75 



 27 

Variance 139.659 Variance 277.659 
Percent Change 33.5% T-Test P-Value 0.0139** 

Sources: The New York Times, The Dallas Morning News, The Washington Post, The Baltimore 
Sun, The Los Angeles Times, and The Pittsburgh Post-Gazette 

 
Table 11 – Canadian Media Coverage of Sudan, April ’05 through April ‘07 

Mean # of Stories 
Per Month Before 

April ‘06 

31.000 Mean # of Stories 
Per Month After 

April ‘06 

49.75 
 

Variance 93.273 Variance 588.750 
Percent Change 60.5% T-Test P-Value 0.0129** 
Sources: The Globe and Mail, The Toronto Star, The Gazette, The Vancouver Sun, and The 

Ottawa Citizen 
 

Table 12 – British Media Coverage of Sudan, April ’05 through April ‘07 
Mean # of Stories 
Per Month Before 

April ‘06 

16.166 Mean # of Stories 
Per Month After 

April ‘06 

26.083 

Variance 33.970 Variance 393.174 
Percent Change 61.3% T-Test P-Value 0.0603* 

Sources: The Daily Mail, The Daily Telegraph, The Guardian, and The Independent 
 

Table 13 – American Media Coverage of S. Africa, September ’85 through November ‘87 
Mean # of Stories 
Per Month Before 

September ‘93 

77.750 Mean # of Stories 
Per Month After 
September ‘93 

37.667 

Variance 748.932 Variance 99.697 
Percent Change -51.6% T-Test P-Value 0.0002*** 

Sources: The New York Times, The Dallas Morning News, The Washington Post, The Baltimore 
Sun, The Los Angeles Times, and The Pittsburgh Post-Gazette 

 
Table 14 – British Media Coverage of S. Africa, September ’85 through November ‘87 

Mean # of Stories 
Per Month Before 

September ‘93 

53.500 Mean # of Stories 
Per Month After 
September ‘93 

20.750 

Variance 892.091 Variance 91.295 
Percent Change -61.2% T-Test P-Value 0.0015*** 

Sources: The Daily Mail, The Daily Telegraph, The Guardian, The Times, and The Independent 
 

Table 15 – American Media Coverage of Angola, September ’92 through September ‘94 
Mean # of Stories 
Per Month Before 

September ‘93 

33.083 Mean # of Stories 
Per Month After 
September ‘93 

19.083 

Variance 179.902 Variance 49.174 
Percent Change -42.3% T-Test P-Value 0.0027*** 



 28 

Sources: The New York Times, The Dallas Morning News, The Washington Post, The Baltimore 
Sun, The Los Angeles Times, and The Pittsburgh Post-Gazette 

 
Table 16 – Canadian Media Coverage of Angola, September ’92 through September ‘94 
Mean # of Stories 
Per Month Before 

September ‘93 

32.917 Mean # of Stories 
Per Month After 
September ‘93 

15.667 

Variance 463.902 Variance 42.061 
Percent Change -52.4% T-Test P-Value 0.0099*** 
Sources: The Globe and Mail, The Toronto Star, The Gazette, The Vancouver Sun, and The 

Ottawa Citizen 
 

Table 17 – British Media Coverage of Angola, September ’92 through September ‘94 
Mean # of Stories 
Per Month Before 

September ‘93 

30.500 Mean # of Stories 
Per Month After 
September ‘93 

14.500 

Variance 14.41274688 Variance 5.265669257 
Percent Change -52.4% T-Test P-Value 0.0014*** 

Sources: The Daily Mail, The Daily Telegraph, The Guardian, The Times, and The Independent 



 29 

Notes
                                                
1 Wallensteen, 1968: 248 
2 Ang et al., 2007: 135 
3 Ovsiovitch, 2005: 671 
4 Ibid.: 671 
5 Keck, 1995: 411 
6 Richburg, 1989 
7 Howse et al., 2008: 168 
8 Author Unknown, 2008 
9 Corder, 2010. 
10 Wright, 1997: 171 
11 Burkholder, 1993 
12 Aung-Thwin, 1992 
13 BBC, 2009 
14 European Union, 1996 
15 Foreign Affairs and International Trade Canada, 2008 
16 Mydans, 2007 
17 BBC, 2008 
18 Human Rights Watch, 2010 
19 United States Treasury Department, 2008: 1 
20 Sweet, 2006 
21 Hamill, 1995 
22 Roberts, 2009 
23 Wright, 1997 
24 Burkholder, 1993 
25 The Economist, 2002 
 



 1 

Bibliography 

Addis, Adeno. 2003. “Economic Sanctions and the Problem of Evil.” Human Rights Quarterly, 
Vol. 25, No. 3. 

 
Ang, Adrian U-Jin, and Dursun Peksen. 2007. “When Do Economic Sanctions Work? 

Asymmetric Perceptions, Issue Salience, and Outcomes.” Political Research Quarterly 
Vol. 60, No. 1 (March). 

 
Aung-Thwin, Maureen, Thant Myint-U, and Thant Mynt-U. 1992 “The Burmese Ways to 

Socialism.” Third World Quarterly 13.1. 
 
Author Unknown. 2008. “90% of weapons for Darfur come from China.” Asianews.it. URL: 

ttp://www.asianews.it/index.php?l=en&art=11773 
 
BBC. 2008. “Burma death toll jumps to 78,000.” URL: http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-

pacific/7405260.stm 
 
BBC. 2009. “Overview of Burma Sanctions.” URL: http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-

pacific/8195956.stm 
 
Bolks, Sean M., and Dina Al-Sowayel. 2000. “How Long Do Economic Sanctions Last? 

Examining the Sanctioning Process through Duration.” Political Research Quarterly Vol. 
53, No. 2 (June) 

 
Burkholder, Steven. 1993. “On the town with Jonas Savimbi - huge U.S. lobbying expenditures 

by Angola”. Common Cause Magazine (Spring). 
 
Chittick, William O., Keith R. Billingsley, and Rick Travis. 1990. “Persistence and Change in 

Elite and Mass Attitudes toward U.S. Foreign Policy.” Political Psychology Vol. 11, No. 
2 (June) 

 
Chomsky, Noam, Edward Herman, Edward Said, Howard Zinn. 1999. “The U.S. War against the 

People of Iraq.” Canadian Dimension Vol. 33, Issue 2 (March/April). 
 
Corder, Michael. 2010. “Omar al-Bashir charged by Hague for orchestrating Darfur genocide.” 

Christian Science Monitor (12 July). 
 
Drury, A. Cooper. 2001. “Sanctions as Coercive Diplomacy: The U.S. President's Decision to 

Initiate Economic Sanctions.” Political Research Quarterly, Vol. 54, No. 3. 
 
The Economist. 2002. “Africa’s Great War” URL: http://www.economist.com/node/1213296? 

story_id=1213296 
 
European Union. 1996. “Common Position of 28 October 1996 defined by the Council on the 

basis of Article J.2 of the Treaty on European Union, on Burma/Myanmar.” URL: 



 2 

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31996E0635: 
EN:HTML 

 
Franck, Thomas M. 2001. “Are Human Rights Universal?” Foreign Affairs. Vol. 80, No. 1 

(Winter) 
 
Foreign Affairs and International Trade Canada. 2008. “Canadian economic sanctions on Burma 

(Myanmar).” URL: http://www.international.gc.ca/international/Sanctions_Burma-
Birmanie.aspx 

 
Gambill, Gary C. 2004. “American Sanctions on Syria: A Diplomatic Masterstroke?” Middle 

East Intelligence Bulletin Vol. 6 Issue 5 (May). 
 
Hamill, James. 1995. “South Africa and the Commonwealth: The Years of Acrimony.” 

Contemporary Review, (July) 
 
Harff, Barbara. 1987. “Empathy for Victims of Massive Human Rights Violations and Support 

for Government Intervention: A Comparative Study of American and Australian 
Attitudes.” Political Psychology Vol. 8, No. 1 (March). 

 
Howse, Robert L. and Jarad M. Genser. 2008. “Are EU Trade Sanctions on Burma Compatible 

with WTO Law?” Michigan Journal of International Law 29 
 
Hovi, Jon, Robert Huseby, and Detlef F. Sprinz. 2005. “When Do (Imposed) Economic 

Sanctions Work?” World Politics Vol. 57, No. 4 (July). 
 
Hufbauer, Gary Clyde, Jeffrey J. Schott, and Kimberly Ann Elliott. Economic Sanctions 

Reconsidered: History and Current Policy. Annapolis: Peterson Institute, 1991. 
 
Human Rights Watch. 2010. “Sudan: ICC Warrant for Al-Bashir on Genocide.” URL: 

http://www.hrw.org/en/news/2010/07/13/sudan-icc-warrant-al-bashir-genocide 
 
Kaempfer, William H., and Anton David. Lowenberg. 1992. International Economic Sanctions. 

Boulder, CO: Westview. 
 
Lim, Jeongsub, and Hyunjin Seo. 2009 “Frame Flow between Government and the News Media 

and Its Effects on the Public: Framing of North Korea.” International Journal of Public 
Opinion Research Vol. 21, Issue 2 (Summer). 

 
Major, Solomon, and Anthony J. McGann. 2005. “Caught in the Crossfire: ‘Innocent 

Bystanders’ as Optimal Targets of Economic Sanctions.” The Journal of Conflict 
Resolution Vol. 49, No. 3 (June). 

 
Marinov, Nikolay. 2005. “Do Economic Sanctions Destabilize Country Leaders?” American 

Journal of Political Science Vol. 49, No. 3 (July). 
 



 3 

McCarthy, Mary. 2006. “The Role of the Japanese Media and Public Opinion in Aid Sanctions 
Against China.” Conference Papers -- International Studies Association 2006 Annual 
Meeting. 

 
McGillivray, Fiona, and Allan C. Stam. 2004. “Political Institutions, Coercive Diplomacy, and 

the Duration of Economic Sanctions.” The Journal Of Conflict Resolution Vol. 48, No. 2 
(April). 

 
McFarland, Sam, and Melissa Mathews. 2005. “Who Cares about Human Rights?” Political 

Psychology Vol. 26, No. 3 (June). 
 
Mydans, Seth. 2007. “Monks’ Protest Is Challenging Burmese Junta.” New York Times. 

Published: September 24, 2007. 
 
National Association of Manufacturers (NAM). 1997. A Catalogue of New U.S. Unilateral 

Economic Sanctions for Foreign Policy Purposes, 1993-96. Washington D.C.: NAM. 
 
Neumayer, Eric. 2005. “Do International Human Rights Treaties Improve Respect for Human 

Rights?” The Journal of Conflict Resolution Vol. 49, No. 6 (December). 
 
Powlick, Philip J., and Andrwe Z. Katz. 1998. “Defining the American Public Opinion/Foreign 

Policy Nexus.” Mershon International Studies Review, Vol. 42, No. 1. 
 
Preeg, Ernest H. 1999. Feeling Good or Doing Good with Sanctions: Unilateral Economic 

Sanctions and the U.S. National Interest. Washington, D.C.: Center for Strategic and 
International Studies. 

 
Richburg, Keith B. 1989. “Military Junta Poses Dilemma for Foreign Countries.” Washington 

Post (11 March): A20. 
 
Roberts. Steven V. 1986. “Senate, 78 to 21, Overrides Reagan’s Veto and Imposes Sanctions on 

South Africa.” The New York Times. URL: http://www.nytimes.com/1986/10/03/politics/ 
03REAG.html 

 
Sanchez, Omar. 2003. “The Sanctions Malaise: The Case of Cuba.” International Relations Vol. 

58, No. 2. (Spring) 
 
Sweet, Lynn. 2006. “Rallies to Save Darfur: Obama with George Clooney Today.” Chicago Sun-

Times. URL: http://blogs.suntimes.com/sweet/2006/04/post_15.html 
 
Tannenbaum, Marla, and William Rose. 2003. “When and Why Economic Sanctions Strengthen 

the Target Regime.” Conference Papers -- Northeastern Political Science Association. 
 
United States Treasury Department. 2008. “An overview of the Sudanese Sanctions 

Regulations.” Office of Foreign Assets Control 
 



 4 

Wallensteen, Peter. 1968. “Characteristics of Economic Sanctions.” Journal of Peace Research 
Vol. 5, No. 3. 

 
Wright, George. 1997. The Destruction of a Nation: United States Policy Towards Angola Since 

1945. Chicago: Pluto Press. 


